jump to navigation

Devieri comportamentale. Noţiune şi cauză Iunie 24, 2009

Posted by alaandrei in Instructiv-educativă.
Tags: , , , , , , , , , , ,
trackback

Deviere comportamentală –  comportament care deviază de la norme, nestandart. Cel mai des prin această noţiune se  subînţeleg nişte devieri negative în coportamentul persoanei care vin în contradicţie cu normele şi legile morale, acceptate în societate.

Cauzele  generale a devierilor comportamentale sunt:

1. Nivelul scăzut al moralităţii în societate, lipsa spiritualităţii, psihologia materializmului şi destrămarea relaţiilor. (25.ooo de copii cresc fără părinţi, iar 40.000 familii sunt incomplete)

2. Mediul încojurător care fie este indiferent fie neurtru faţă de devierile comprtamentale. (în ultimul timp sa observat că a crescut nu doar numărul de încălcări dar şi gravitatea lor)

3. Inegalitatea socială. (70% din populaţie trăieşte sub pragul sărăciei)

4. Contradicţiile dinte educaţia primită şi cerinţele societăţii.

5. Un grup restrîns de prieteni, poate de asemenea juca un rol în aceste devieri.

6. Influenţa mass-media.

Etapele de constituire ale devierilor comportamentale:

1. Apariţia contradicţiilor între normele sociale şi personalitate.

2. Manifestarea dezacordului şi negarea cerinţelor sociale de către copil.

3. Apariţia acţiunilor ilegale(minciuna, acte de huliganism, furt…)

4. Acumularea experineţei comportmentului antisocial(violenţa, huliganismul, prostituarea).

5. Implicarea într-un grup cu comportament antisocial.

6. Încălcarea legilor.

7. Comiterea crimelor.

Formele de manifestare a devierilor comportamentale:

a) Narcomanie – o atracţie bolnăvicioasă sau slăbiciune pentru substanţele narcotice, folostite prin diverse metode(îngiţire, injectare, inhalare) cu scopul de a obţine efecte de ameţire.

b) Toxicomanie – îmbolnăvire, cauzată de folosirea substanţelor toxice, pastile tranchilizante, cofeină, ceai tare, inhalarea substanţelor aromatizante sau toxice, ş.a.

c) Prostituţie – sfera relaţiilor emoţional depesonalizate, intime, în afara căsătoriei, oferite contra plată.

d) Alcoolism – atracţie patologică pentru alcool cu degradarea ulterioară a personalităţii.

e) Beţie – consumul necontrolat al alcoolului, care concomitent cu dăunele cauzate sănătăţii pesoanei împiedică şi posibilitatea adaptării sociale a acesteia.

f) Perversiunile sexuale – direcţionarea patologică a atracţiei sexuale, denaturarea formelor de manifestare. Mai ales acest lucru se întîmplă în orfeinatele şi internatele (dar şi în familiile în care şi părinţi duc un mod imoral de viaţă) în care copii foarte devreme încep viaţa sexuală, fiind lipsiţi de educaţie în această privinţa acestea sunt cu caracter denaturat şi pervers.

g) Încălcări ale legii – o formă de comportament antisocial, îndreptată îmoptriva intereselor societăţii în general şi a intereselor cetăţenilor în parte. Acestea pot fi împărţite în:

I. crimă – acţiune ilegală şi culpabilă, sancţionabilă, care atentează la relaţiile sociale protejate de lege şi aducîndu-le daune esenţiale.

II. delict – acţiune ilegală şi culpabilă dar care nu prezintă pericol esenţial pentru societate.

Reabilitarea copiilor şi adolescenţilor cu devieri comportamentale

Scopul principal al acesteia este formarea şi corectarea valorilor moral-spirituale a personalităţii, a ajuta copiii în dobîndirea deprinderilor comunicative.

În procesul  de reabilităre social-pedagogică cu copiii ce au devieri comportamentale e nevoie de ţinut cont de următoarele:

1. Se vor accentua calităţile pozitive ale minorului. Ceea ce-l va ajuta să se încadreze mai uşor în societate şi-i va îmbunătăţi imaginea de sine.

2. Se va lucra la formarea aspiraţiilor de viitor. Încredera în capacităţile şi abilităţile cu care este înzestrat îi vor ajuta să se vadă în viitor şi să-şi doreacă acest viitor.

3. Se va căuta implicarea minorului, cu devieri comportamentale, într-o activitatea care prezintă interes pentru el şi este utilă pentru societate, şi nu prin citirea lecţiilor, moralei, dojoanei şi a mustrărilor.

4. Se va da dovadă de adînc respect şi încredere în relaţiile  cu adolescentul.


Felurile activităţii de reabilitare sunt:

– Consultarea individula.

– Lucru individual asupra sistemului de valori ale copilului.

-Învăţarea deprinderilor sociale, metodelor eficiente de comunicare, comportament constructiv în situaţii de conflict.

Comentarii»

1. chemanonim - Iulie 13, 2013

doresc sa preiau din cind in cind si de pe la voi cite un articol, se poate?

alaandrei - Decembrie 25, 2013

Da sigur, ne-am bucura sa va fim de folos!!!

2. Adi - Mai 28, 2014

As avea o singura intrebare pertinenta, daca se poate.
De cand biserica/religia este experta in domeniul psihologiei? Informatii referitoare la devierile comportamentale ar fi trebuit sa le gasesc, cel putin in imaginatia mea, pe un site cu profil psihologic,nu religios.

alaandrei - Mai 29, 2014

Am fost la un seminar de pregatire a profesorilor de scoala duminicala la care am studiat acest subiect. Am considerat ca e util si pentru altii. Daca ai citi Biblia ai gasi in ea mai multa psihologie decat in multe alte carti luate la un loc.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: